COMPANY:

Japanese petroleum company​

A female student studying business administration at the prestigious University of Bristol in the United Kingdom. Experienced as an intern at Deloitte and Dentsu Shanghai. At Deloitte, she was in charge of research and analysis for the establishment of a joint venture between Honda and New Soft Research in China as an intern for half a year, and Dentsu conducted a consumer needs survey in the marketing planning department for three months. Has experience close to practice. Since she majored in Japanese during her undergraduate years, she speaks three languages; Japanese, Chinese, and English. Serious and positive personnel who can work on anything, once decided, till the end.

Profile

COUNTRY / REGION

China
SEX
Female
UNIVERSITY
University of Bristol
SPECIALIZATION
Management (Marketing branch)
ACADEMIC LEVEL
Masters

MESSAGE

Participation Opportunity & Online Application Process:

As a student of Japanese major, I chose to study in the UK after my bachelor’s degree. However, in the face of the severe employment situation under the epidemic, I decided to submit my resume and seek employment opportunities in Japan after seeing information about the FAST OFFER International (formerly Study Go Work JAPAN) program on social media platforms.

In October 2020, I made an online application on the FAST OFFER International (formerly Study Go Work JAPAN) website, and shortly thereafter I received contact from the staff and had an initial interview via Skype. After the interview, I submitted more detailed information as prompted by the staff, including some personal experience, reasons for seeking employment in Japan, a description of my graduation project, etc., and uploaded a 1-minute video of my Japanese self-introduction, after which I was waiting for the interview notification.

Interview Process:

Due to the epidemic, all interviews were conducted online. from March to July 2021, I received notifications from three companies and finally harvested an offer from a Japanese petroleum company.

Before the interview, I registered on the company’s recruitment website, completed the online test, submitted my ES and resume, and attended the company’s online briefing within one week according to the notification from FAST OFFER Int’l staff. Although my undergraduate major is Japanese, I was a little unsure when I filled out my ES and resume because I had no experience in job hunting in Japan.

The FAST OFFER Int’l personal page provides a detailed Job Description, including some questions that may arise during the interview, which is very helpful in preparing for the interview. In addition, there will be a mentor to interview guidance and mock interviews for candidates, which will allow me to find out the problems in the interview, in addition, any questions about the interview can also contact the mentor by email.

The next step is the formal interview. The interview of ENEOS is divided into three rounds, which are conducted for three consecutive days. I interviewed for a functional position, and the interviewer was very interested in the candidate’s understanding of the industry and the company as well as communication skills, and there was feedback on the interview performance at the end of each interview. After the first interview, the staff feedback said that the interviewer felt that my understanding of the industry and the company was not deep enough. My mentor Cai-san sent me many industry research articles based on the feedback and even helped me confirm my revised motivation for my ambition after 11 pm. It was because of the dedicated help from FAST OFFER Int’l staff that I was able to get the offer to work in Japan.

FINAL YEAR PROJECT

大学院入学前に上海のコンサルティング企業で6か月間インターンシップをしていた。
インターン期間でサポートしていたプロジェクトは日本のメーカーと中国のIT企業との合弁企画だった。両社は中国次世代コネクテッドサービス事業に向け、新たな合弁会社を設立しようとしていた。私がインターンをしたコンサルティング企業は、合弁プロジェクトのためにPMO(プロジェクト・マネジメント・オフィス)を設立し、必要なデータの収集及び更新、プロジェクト情報の共有・展開・リマインド、会議体のコーディネート、書類作成や管理サポート、経費精算などを実施した。

私はプロジェクトのパートタイムアナリストとして、チームメンバーと一緒に新会社設立ためのマーケティングリサーチ、規制・法律情報の収集、業界有識者へのインタビュー、資料の翻訳作業などを担当していた。
その中で、最大のチャレンジは有識者インタビューだった。
私は文系出身だが、コネクテッドカー、新エネ自動車、オンライン配車サービスなどの馴染みのない領域の有識者にインタビューを行わなければならない。それに完全なインタビュー未経験者なので、最初のいくつのインタビューではメモさえも取れなかった。

悔しかった一方、インタビューを成功させるために自分に足りなかった要素を分析した。
まずは専門用語について、インタビューを実施する前に、質問票をきちんと読んでから関連業界のレポート・記事などによく出た専門用語を取りまとめる。
次は質問を出すタイミングについて、シニアコンサルタントに質問を出すコツを尋ね、聞き手と話し手とのバランスを整えながら質問を出す。
最後は話し方について、相手をリラックスさせる自然な話しぶりで、的を射た質問を投げかける。
この3つの要素への注力により、インターンの3ヶ月目から、ようやく順調にインタビューを行うことができた。

しかし、インタビューは唯一の挑戦ではなかった。プロジェクトを進める途中、新型コロナウイルスの感染症が発生し、短期間で全世界に広がった。元々合弁会社の初披露となる技術イベントが中止になり、調印式もオンラインで開催せざるを得なかった。感染拡大により、プロジェクトのメンバーたちが東京、上海、広州、大連に分散されていたが、みんな一丸となって、ついに2020年の6月に新会社の開業準備を完成させた。

このプロジェクトを通じて学んだことが多くある。インタビューのチャレンジは思考を突き詰めた経験であり、論理的に考える重要性と努力の方向性を明らかにしておく大切さを確認できた。そして、新型コロナウイルスの世界的大流行の中で、改めてチームワークの力を感じた。困難に対応する時、個人の努力や仲間との協力のどちらも必要だと痛感した。

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Myanmar
Electronics and Telecommunication
Technological University Mawlamyine
India
Computer Science
Savitribai Phule Pune University
Malaysia
Electronics and Telecommunication
Universiti Teknologi Malaysia